Curatorial rationale
Osmosis happens between being in a place that once was and over time ceased to be, from the correlation of the encounter, contact, and oblivion of a present that seems to have been infected by the evidence that remains. The debris created by humans becomes a habitat of untamed nature. Same in its seeking to adapt to the space modified by the industry, it establishes its own rules. Its deep-rooted potential for survival has driven its own mutation and adaptation, pursuing the transformation to achieve a possible inhabit. It is the evidence of a metamorphosed toxicity, our works explore the recycling of material over time, interacting with memory, action, and alteration of space. They involve the being of the body, making the waste and ruin habitable. They record the displacement of content and urban intervention to reconstructed places. The Imaykan4r art residency was a three-month process, where the students worked with the support of Mariuxi Girales and Byron Toledo, who chose to move a class exercise to an unusual space; an old factory of industrial chemical thinners. The project had the curatorial accompaniment of Eukarya, focused on supporting the production of the residents in relation to the context, the Plant, and their own interests.
Texto curatorial
Ósmosis sucede entre el residir en un lugar que fue y con el tiempo dejó de serlo, desde la reciprocidad del encuentro, el contacto y el olvido de un presente que parece haberse contagiado de las evidencias que permanecen. Los desechos creados por el humano se convierten en hábitat de la naturaleza indómita. Misma que en su búsqueda de adaptación al espacio modificado por la industria, establece sus propias reglas. Su enraizado potencial de sobrevivencia ha impulsado su mutación y adaptación, persiguiendo la transformación para alcanzar un posible hábitat. Es la evidencia de una toxicidad metamorfoseada, nuestras obras exploran el reciclaje del material en el tiempo, interactúan con la memoria, la acción y alteración del espacio. Involucran el estar del cuerpo, volviendo habitable el desecho y la ruina. Registran el desplazamiento del contenido y la intervención urbana a lugares reconstruidos. La residencia de arte Imaykan4r fue un proceso de tres meses, donde los estudiantes trabajaron con el apoyo de Mariuxi Girales y Byron Toledo, quienes decidieron trasladar un ejercicio de clase a un espacio poco común; una antigua fábrica de diluyentes químicos industriales. El proyecto contó con el acompañamiento curatorial de Eukarya, enfocado en el apoyo a la producción de los residentes en relación con el contexto de la Planta y sus propios intereses.
On display: EMDIQUIN, Brandon León, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: EMDIQUIN, Brandon León, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Catálogo de plantas endémicas, David Jarrín, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Catálogo de plantas endémicas, David Jarrín, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Lo precario del juego, Romina Yela, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Lo precario del juego, Romina Yela, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Crisálida de la toxicidad transmutada, Micaela Castro, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Crisálida de la toxicidad transmutada, Micaela Castro, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Crisálida de la toxicidad transmutada, Micaela Castro, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Crisálida de la toxicidad transmutada, Micaela Castro, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Lo precario del juego, Romina Yela, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Lo precario del juego, Romina Yela, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Morfología del espacio, Fernanda Chamba, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Morfología del espacio, Fernanda Chamba, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Morfología del espacio, Fernanda Chamba, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Morfología del espacio, Fernanda Chamba, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Morfología del espacio, Fernanda Chamba, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Morfología del espacio, Fernanda Chamba, 2019. Ósmosis. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: EMDIQUIN, Brandon León, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: EMDIQUIN, Brandon León, 2019. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Curatorial rationale. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Curatorial rationale. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Opening. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Opening. Ósmosis - The Plant (La Planta) - collective site-specific context exhibition.
On display: Ósmosis 2019. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Ósmosis 2019. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Ósmosis 2019. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Ósmosis 2019. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Ósmosis 2019. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).
On display: Ósmosis 2019. Photographs of Ana Viteri (Eukarya).

You may also like

Back to Top